Volven er en nasjonal database som skal gi oversikt over og tilgang til helsetjenestens felles metadatagrunnlag. [Les mer]

   
  finn  i kategori    
 
  Forsiden
 Definisjonskataloger
 Kodeverk
     Administrative
          Administrativ prose.
          Adresse
          Aktivitet
          Anatomi
          Behandlingsnivå og .
          Behandlingstype
          Debitering
          Fagområde
          Familie
          Hastegrad
          Helsepersonell
          Hendelse
          Informasjon til pas.
          Informasjonsinnhold
          Informasjonskilde
          Initiativtaker
          Journal
          Juridisk formalitet
          Klage
          Klinisk tiltak
          Kommunikasjon
          Kontakttype
          Legemiddel
          Materiale
          Medisinsk klassifik.
          Medium
          Meldingstype
          Metode
          Nasjon og land
          Nummer og tall
          Organisasjon
          Pakkeforløp
          Person informasjon .
          Person og organisas.
          Person språk
          Person status
          Prosedyre
          Resultat av observa.
          Retning
          Rolle for helsepers.
          Samtykke
          Skjerming
          Status prosessforløp
          Sted
          Teknologi
          Terminologi
          Tid
          Tilstand (diagnose)
          Tiltak
          Ting
          Tjeneste innhold
          Tjenestetyper
          Tvang
          Ubestemt
          Undersøkelse
     Samlinger av kodeverk
 Begreper

Kontakt oss
Rutiner ved innmelding
OID og kodeverk
Volven på din webside
Volven som webservice

   

Tjenesten er utviklet
og drives av Helsedirektoratet

 

Norsk kodeverk for uønskede pasienthendelser (OID=7221)



Beskrivelse
Alle rapporterte uønskede hendelser og nesten-uhell skal klassifiseres. Felles nasjonalt kodeverk er utviklet på oppdrag av Helse- og omsorgsdepartementet (i 2013). I tildelingsbrev til Statsbudsjettet 2017 har HOD pålagt alle meldepliktige helsevirksomheter og meldeordningen i Helsedirektoratet å ta i bruk dette kodeverket.

Organisasjoner
Ansvarlig organisasjon Helsedirektoratet
Registrert av Direktoratet for e-helse

Inngår i
Uønskede pasienthendelser

Status
Per torsdag 17. desember 2020: Til utbredelse eller er i bruk

Kodeverdier
1 Sted for hendelsen Hvor skjedde hendelsen (geografisk/fysisk sted, ikke organisatorisk)
1.1 Eget sykehus
1.2 Annet sykehus
1.3 Fastlege
1.4 Kommunal legevakt
1.5 Annen kommunal helsetjeneste
1.6 Transport utenfor sykehus
1.6.1 Drosje
1.6.2 Pasientreiser
1.6.3 Ambulanse (bil)
1.6.4 Ambulansebåt
1.6.5 Luftambulanse
1.6.99 Annen transport utenfor sykehus
1.7 Pasientens hjem
1.99 Annet hendelsessted
2 Hendelsestype Hva var den uønskede hendelsen? Hva var det som skjedde/gikk galt med pasienten? Velg den kategorien som beskriver hendelsen mest spesifikt; avkrysning skal gjøres så langt ute i trestrukturen som mulig.
2.1 Pasientadministrasjon Administrative forhold vedrørende pasientbehandling (logistikk eller støttefunksjoner), for eksempel hendelser relatert til planlegging av pasientens opphold eller forløp i helsevesenet
2.1.1 Ekstern henvisning Samhandling mellom henvisende instans og eget sykehus. Omfatter alle ledd i prosessen; vurdering, mottak og registrering av henvisning, registreringsfeil av rekvirentidentifikasjon, frister, kvalitet på innholdet
2.1.2 Intern henvisning Samhandling i eget sykehus for eksempel når det bes om tilsyn/hjelp fra annen avdeling. Omfatter alle ledd i prosessen; vurdering, mottak og registrering av henvisning, registreringsfeil for rekvirentidentifikasjon, frister, kvalitet i henvisningers innho
2.1.3 Timeavtale Alle forhold knyttet til å lage/avvikle en timeavtale, for eksempel time ikke gitt eller time gitt forsinket
2.1.4 Venteliste Venteliste, ventetid, fristbrudd, kontinuitetsbrudd – hendelser der administrative prosesser har forlenget behandlingsforløpet på en slik måte at det hadde eller kunne hatt betydning for pasienten
2.1.5 Innleggelse Administrative forhold ved mottagelse eller innleggelse av pasient
2.1.6 Overflytting/overføring av pasientansvar sykehusinternt Overflytting av pasient og/eller overføring av pasientansvar mellom avdelinger, seksjoner og poster ved samme sykehus og mellom helsepersonell, inklusiv vaktskifte
2.1.7 Utskrivning Administrative prosesser ved utskriving av en pasient (til hjem, kommune eller annen behandlingsinstitusjon)
2.1.99 Annet – pasientadministrativt
2.2 Diagnostikk/utredning Hendelser i forbindelse med sykdomsutredning, diagnostiske tester, prøver, målinger, kontroll og vurderinger, inklusive fødsel og diagnostisk bildetaking. Hendelser knyttet til medisinsk utstyr, legemidler og blod har egne kategorier.
2.2.1 Klinisk vurdering Anamneseopptak, klinisk vurdering og skjønn i forbindelse med diagnostikk og utredning
2.2.2 Feil eller forsinket diagnostikk Feil eller forsinket diagnostikk eller utredning
2.2.3 Utførelse av undersøkelser og prøver Forberedelse og gjennomføring av diagnostiske prøver, billedtaking, målinger (for eksempel ICP, EKG, EEG), undersøkelser og tester (for eksempel rtg, ultralyd, MR, PET, blodprøver, scopier). Inkluderer utilsiktet eksponering
2.2.4 Oppfølging av prøver og undersøkelser Feil ved oppfølging av diagnostiske prøver, billedtaking, målinger, undersøkelser og tester (for eksempel rtg, ultralyd, MR, PET, blodprøver, scopier)
2.2.5 Oversett/mistolket svar fra diagnostisk tjeneste
2.2.6 Laboratorievirksomhet Gjelder også pasientnær analysering
2.2.6.1 Rekvirering Hendelser i forbindelse med rekvirering. Omfatter både manuell og elektronisk rekvirering.
2.2.6.1.1 Rekvisisjon Gjelder både elektronisk og papirskjema. Feil skjema eller versjon som skaper problemer for laboratoriet.
2.2.6.1.2 Pasient-ID Feil pasient-ID. Mangelfull pasient-ID
2.2.6.1.3 Rekvirent-ID Mangelfulle rekvirentopplysninger
2.2.6.1.4 Kliniske opplysninger Mangelfulle/mangler kliniske opplysninger. Mangler opplysninger om smitte.
2.2.6.1.5 Prøvemateriale Oppgitt feil prøvemateriale. Ikke oppgitt prøvemateriale
2.2.6.1.6 Analysevalg Feil analyse valgt. Ikke valgt analyse
2.2.6.1.7 Prøvetakingstidspunkt Oppgitt feil prøvetakingstidspunkt. Ikke angitt prøvetakingstidspunkt
2.2.6.1.99 Annet – rekvirering
2.2.6.2 Prøvetaking Hendelser i forbindelse med prøvetakingsprosessen. Dekker både feil knyttet til prøve, prøverør/beholder og pasient.
2.2.6.2.1 Pasient-ID Prøverør ikke merket eller delvis merket. Pasient mangler ID-armbånd. Mangelfull ID kontroll. Feil pasient-ID
2.2.6.2.2 Merking av prøverør/beholder annet enn pasient-ID Type prøvemateriale, og evt. rekkefølge ikke angitt. Ikke merket lokalisasjon, f.eks. ved biopsi.
2.2.6.2.3 Prøverør/beholder/medium Feil prøverør/beholder og/eller tilsetting/medium/fikseringsmiddel. Ødelagt/lekk prøve
2.2.6.2.4 Prøvemateriale Mengde. Feil prøvemateriale. Tilblandet infusjonsvæske. Forurensning. Fortynning, koagel, hemolyse etc. Manglende eller feil fiksering.
2.2.6.2.5 Prøve ikke tatt
2.2.6.2.6 Teknisk utførelse av prøvetaking Ikke fulgt gjeldende prosedyre/retningslinje. Prøve ikke tatt til riktig tid.
2.2.6.2.99 Annet – prøvetaking
2.2.6.3 Prøvetransport Hendelser i forbindelse med transport FØR ankomst ved laboratoriet. Dekker både forsinkelse, feilsending, og tekniske feil.
2.2.6.3.1 Oppbevaring Temperatur etc.
2.2.6.3.2 Transporttid
2.2.6.3.3 Levering Prøve ikke sendt. Prøve levert feil sted.
2.2.6.3.99 Annet – prøvetransport
2.2.6.4 Prøvemottak, registrering og fordeling Hendelser i forbindelse med mottak, registrering og fordeling av prøver ETTER ankomst ved laboratoriet
2.2.6.4.1 Prøvemottak Mangler kvittering på mottakskontroll. Prøve uten rekvisisjon, rekvisisjon uten prøve og ødelagt prøve. Tom prøvebeholder.
2.2.6.4.2 Prøveregistrering/overføring av data Manuell eller automatisk overføring av data. Feil pasient-ID, rekvirent-ID, prøvetidspunkt eller analyse, etc.
2.2.6.4.3 Prøvefordeling Feil oppbevaring, manglende videresending, prøve på avveie etc.
2.2.6.4.4 Pasient-ID, forbytting av prøve Feil pasient-ID. Feil lab-ID ved viderefordeling. Prøvemerking ikke tilfredsstillende ved viderefordeling. Umerket prøve.
2.2.6.4.5 Laboratoriets valg av analyser/tilleggsanalyser F.eks. basert på kliniske opplysninger.
2.2.6.4.99 Annet – prøvemottak, registrering og fordeling
2.2.6.5 Forberedelse av prøver, medium og reagens Hendelser i forbindelse med produksjon av medier/reagenser eller ved prøveforberedelser
2.2.6.5.1 Pasient-ID. Forbytting av prøve Remerking/sekundærmerking.
2.2.6.5.2 Oppbevaring Prøve/prøvematerialet ble oppbevart eller fordelt feil eller prøve ble borte. Tap av prøvemateriale. Prøve på avveie.
2.2.6.5.3 Forbehandling Feil som oppstår under forbehandling av prøver, medium eller reagens. F.eks. mangler ved sentrifugering, fortynning, inkubering, dyrkning, preparatfremstilling, preparering/rensing.
2.2.6.5.4 Forurensing Forurensing av prøve, reagens, medium.
2.2.6.5.5 Produksjon F.eks. av medier/egenproduserte reagenser
2.2.6.5.99 Annet – forberedelse av prøver, medium og reagens F.eks. ikke sjekket arbeidslister
2.2.6.6 Analysering, tolkning, validering av resultat Hendelser i forbindelse med analysering, tolkning og validering av resultat. Alternativ/tillegg kan være hendelsestype Medisinsk/teknisk utstyr 2.8 eller medvirkende årsak Utstyr produkter 3.3 eller medvirkende årsak IKT-utstyr/-systemer 3.4
2.2.6.6.1 Teknisk gjennomføring av analysen/undersøkelsen Feil fortynning, feil utregning, feil ved reagens. Oversett teknisk alarm. Feil ved kalibrering og manuelle analysesteg. Feil ved MTU meldes som 2.8 Hendelsestype Medisinsk/teknisk utstyr, evt 3.3 Medvirkende årsak Utstyr/produkter
2.2.6.6.2 Validering av resultat Teknisk vurdering og godkjenning. Automatisk eller manuell.
2.2.6.6.3 Tolkning Feil tolkning av kurver/tabeller. Medisinskfaglig vurdering/validering etc. Feil svarkommentar. Feil eller manglende etterrekvirering.
2.2.6.6.4 Pasient ID. Forbytting av prøver
2.2.6.6.99 Annet – analysering, tolkning, validering av resultat
2.2.6.7 Overføring av analyseresultat og svarrapportering Hendelser i forbindelse med overføring av analyseresultat og svarrapportering. F.eks. hvis svar er sendt til feil rekvirent eller er forsinket.
2.2.6.7.1 Automatisk overføring av analyseresultat On-line overføring. Overføringer av resultater skjer både fra analyseinstrumenter til mellomvaresystem, og fra mellomvaresystem til LIS
2.2.6.7.2 Manuell innregistrering av resultat.
2.2.6.7.3 Svar sendt til feil rekvirent Elektronisk eller manuelt
2.2.6.7.4 Forsinket eller manglende svarrapportering Inkludert muntlig svarrapportering.
2.2.6.7.99 Annet – overføring av analyseresultat og svarrapportering
2.2.6.8 Kvalitetskontroll Hendelser i forbindelse med laboratoriets kvalitetskontroller.
2.2.6.8.1 Intern kvalitetskontroll Feil ved gjennomføring av kvalitetskontroll. Frigitt resultater uten godkjent intern kvalitetskontroll, kvalitetskontroll utenfor definerte grenser, kvalitetskontroll mangler.
2.2.6.8.2 Ekstern kvalitetskontroll Sammenliknende laboratorieprøver (SLP), ekstern kvalitetsvurdering (EKV) osv. F.eks. EKV utenfor angitte grenser, feilvurdert EKV, ikke vurdert EKV.
2.2.6.8.3 Styrt prosedyrefravik
2.2.6.8.4 Oppfyller ikke egendefinerte kvalitetsindikatorer
2.2.6.8.99 Annet – kvalitetskontroll
2.2.6.99 Annet – laboratorievirksomhet Velges bare hvis ikke noe annet passer
2.2.99 Annet – diagnostikk/utredning
2.3 Behandling og pleie Hendelser i forbindelse med behandling og pleie, inklusive fødsel og stråleterapi – eksklusive hendelser knyttet til medisinsk utstyr, legemidler og blod
2.3.1 Valg av behandlingsmetode/-intensitet Valg av behandlingsmetode (for eksempel type, valgt metode på uklar/feil indikasjon, underbehandling, overbehandling, svikt i gjennomføring av standardiserte pasientforløp). Stråleterapi er egen kategori
2.3.2 Forberedelse til behandling Forberedelse ikke i samsvar med gjeldende standard. Inkluderer prosesser i forberedelse av prosedyrer, forebyggende tiltak/behandling ved risikofaktorer. Medisinsk/teknisk utstyr og stråleterapi er egen kategori
2.3.3 Gjennomføring av behandling/prosedyre Stråleterapi, fødsel og kirurgi/invasiv intervensjon er egne kategorier
2.3.4 Observasjon og overvåking Problemer med eller mangel på observasjon av pasient. Stråleterapi er egen kategori
2.3.5 Forsinket behandling Besluttet behandling ikke utført til riktig tid. Gjelder både planlagt behandling og respons på akuttsituasjoner, for eksempel nødoppringinger, hjertestans-calling, akutt keisersnitt-alarm. Stråleterapi er egen kategori
2.3.6 Stråleterapi
2.3.6.1 Rekvirering og timebestilling
2.3.6.1.1 Kontroll av pasientopplysninger Pasient-ID etc.
2.3.6.1.2 Utfylling av planleggingsrekvisisjon Region (inkl. lateralitet), modalitet, energi, fraksjonering, startdato.
2.3.6.1.3 Endring av rekvisisjon Før oppstart, under behandling, for eksempel manglende endring
2.3.6.1.4 Beslutning om billedmodalitet og teknikk
2.3.6.1.5 Vurdering av tidligere behandling
2.3.6.1.6 Vurdering av spesielle behov For eksempel pacemaker/ICD, tannstatus
2.3.6.1.7 Vurdering av egnethet for strålebehandling Demens, komorbiditet (annen sykdom) etc.
2.3.6.1.8 Timebestilling
2.3.6.2 Billedtaking og fiksering for doseplanlegging
2.3.6.2.1 Kontroll av pasientopplysninger Pasient-ID, rekvisisjon, kontrastallergi etc.
2.3.6.2.2 Plassering av interne markører For eksempel gullkorn
2.3.6.2.3 Posisjonering av pasient
2.3.6.2.4 Fiksering
2.3.6.2.5 Dokumentasjon av posisjonering og fiksering Foto, beskrivelse
2.3.6.2.6 Kontrastadministrering
2.3.6.2.7 Primært bildeopptak Vanligvis CT- opptak. For eksempel manglende dekning av ønsket område
2.3.6.2.8 Sekundært bildeopptak MR, PET, US, etc.
2.3.6.2.9 4D/pustestyring/overflateskanning under CT-opptak
2.3.6.2.10 Markering av referansepunkt og/eller lokaliseringsutstyr på pasient og i programvare Inkludert tatovering og/eller påtegning
2.3.6.2.11 Bruk av arrmarkør, bolus el. ved CT-opptak
2.3.6.2.12 Overføring av data/bilder Fra CT, MR, PET, US, pustestyring, overflateskanning etc. Til doseplansystem, arkiv etc.
2.3.6.3 Doseplanlegging
2.3.6.3.1 Kontroll av pasientopplysninger Pasient- ID, rekvisisjon, tidligere behandling, etc.
2.3.6.3.2 Import av data i doseplansystem For eksempel sammenblanding HFS/FFS, feil CT-serie etc.
2.3.6.3.3 Samregistrering av bildesett Feil struktur brukt til matching f.eks.
2.3.6.3.4 Inntegning av målvolum Eventuelt innstilling/påtegning av felt
2.3.6.3.5 Inntegning av risikovolum
2.3.6.3.6 Isosenterplassering
2.3.6.3.7 Fraksjonering Overensstemmelse med rekvisisjonen
2.3.6.3.8 Normering
2.3.6.3.9 Optimalisering Inkludert valg av parametere som for eksempel energi, doseberegning (også ved tabelldosering)
2.3.6.3.10 Dekning av målvolum For eksempel manglende dekning av målvolum
2.3.6.3.11 Dose til risikoorgan
2.3.6.3.12 Fysikergodkjenning Inkludert signatur
2.3.6.3.13 Legegodkjenning Inkludert signatur
2.3.6.4 Forberedelse og kontroll før behandling
2.3.6.4.1 Kontroll av pasientopplysninger Pasient- ID, rekvisisjon, tidligere behandling, premedikasjon, pacemaker/ICD, smitte etc.
2.3.6.4.2 Direkteinnstilling/simulering Med pasient til stede. For eksempel påtegning eller kontroll av gjennomførbarhet.
2.3.6.4.3 Tillaging og kontroll av pasientspesifikt utstyr For eksempel blokkstøping, spesialbolus, kontroll av fikseringsutstyr
2.3.6.4.4 Forberedelse for IGRT/bevegelseskontroll Inkludert bestilling/innlegging av bildetaking i R&V. For eksempel valg av bildetakingsprotokoll
2.3.6.4.5 Overføring av plandata til verifikasjonssystem (R&V) Inkludert manuell innmating
2.3.6.4.6 Innlegging av behandlingsoppmøter i R&V Inkludert
2.3.6.4.7 Overføring av plandata til behandlingsenhet For eksempel CT-bilder som ikke går via R&V
2.3.6.4.8 Uavhengig doseberegning
2.3.6.4.9 Pasientspesifikk planmåling
2.3.6.4.10 Fysikerkontroll av plandata i R&V Inkludert kontroll av kort
2.3.6.4.11 Stråleterapeutkontroll av plandata i R&V Inkludert kontroll av kort
2.3.6.4.12 Informasjonssamtale med stråleterapeut/sykepleier
2.3.6.5 Behandling
2.3.6.5.1 Kontroll av pasientopplysninger Pasient-ID, rekvisisjon, tidligere behandling, premedikasjon, pacemaker/ICD, smitte etc.
2.3.6.5.2 Forberede pasient til behandling Medikamenter, anestesi, magnet på ICD etc.
2.3.6.5.3 Valg av korrekte behandlingsdata Korrekt course/session/plan for denne pasient, for eksempel rett MV, rett «plan of the day»
2.3.6.5.4 Sending av plandata til apparat Fra doseplansystem (brachy), R&V eller leverandørens SW
2.3.6.5.5 Pasientposisjonering og fiksering Utstyr og leie - gjelder ikke posisjonering relativt til isosenter
2.3.6.5.6 Bolus
2.3.6.5.7 Isosenter, posisjonering i pasient
2.3.6.5.8 Innstilling av maskin- og bordparametre Inkludert tubus, innsats, blokk
2.3.6.5.9 Bruk av pustestyring/overflateskanning etc. Annet utstyr for pustestyring og posisjonering som for eksempel Calypso
2.3.6.5.10 Kontroll av maskin- og bordparametre samt bolus etc. For eksempel feilaktig overstyring
2.3.6.5.11 Online bildeveiledet verifisering av posisjonering Rett før eller under behandling
2.3.6.5.12 Legegodkjenning ved behandling Typisk ved stereotaktisk behandling, helkroppsbestråling, brachy
2.3.6.5.13 Doselevering Under doselevering eller rett etter
2.3.6.5.14 Overvåking av behandling
2.3.6.5.15 In vivo dosimetri Dioder, TLD, EPID eller annet
2.3.6.5.16 Registrering av behandling i verifikasjonssystemet
2.3.6.5.17 Forsinket behandling Planlagt behandling ikke gitt aktuell dag (andre årsaker enn pasienttilstand)
2.3.6.6 Kvalitetssikring underveis i behandlingsforløpet
2.3.6.6.1 Off-line bildekontroll Inkludert trendanalyse
2.3.6.6.2 Adaptiv replanlegging
2.3.6.6.3 Chart-round, morgenmøter e.l. Uten pasient til stede
2.3.6.6.4 Konsultasjon med pasient Lege, sykepleier, stråleterapeut eller andre
2.3.6.6.5 Gjennomgang av plandata
2.3.6.6.6 Kontroll av plandata etter oppstart av behandling For eksempel kontroll av endrede data/overstyringer for gitt behandling
2.3.6.7 Ferdigstilling etter behandling
2.3.6.7.1 Stråleterapeutkontroll ved avslutning
2.3.6.7.2 Fysikerkontroll ved avslutning
2.3.6.7.3 Arkivering av data
2.3.6.8 Utstyr og programvare, kvalitetssikring
2.3.6.8.1 Mottakskontroll Acceptance testing, ATP
2.3.6.8.2 Oppmåling, ferdigstilling Commissioning
2.3.6.8.3 Applikasjonstrening/systemopplæring
2.3.6.8.4 Periodiske kvalitetskontroller
2.3.6.8.5 Preventivt vedlikehold Preventive maintenance, PM
2.3.6.8.6 Reparasjon av utstyr eller endringer/oppgradering av programvare og utstyr
2.3.6.8.7 Kontroll etter reparasjon/oppgradering
2.3.6.8.8 Dokumentasjon av kvalitetskontroller
2.3.6.8.9 Dosimetri
2.3.6.99 Stråleterapi – annet
2.3.7 Kirurgi/invasiv intervensjon Gjelder uønskede hendelser i forbindelse med inngrep/behandling der noe føres inn i kroppen eller perforerer hud. Inkluderer keisersnitt og kikkhullsinngrep
2.3.7.1 Leiring Skade oppstått i forbindelse med leiring av pasient
2.3.7.2 Intubasjon/luftveier Problemer knyttet til tilgang til/oppnå frie luftveier
2.3.7.3 Perforasjon av organer Utilsiktet perforasjon av organer
2.3.7.4 Tannskade ved intubasjon
2.3.7.5 Sideforveksling Inngrep foretatt på feil side av kroppen
2.3.7.6 Gjenglemt fremmedlegeme
2.3.7.7 Blødning i forbindelse med kirurgi/invasiv intervensjon Uventet blødning i forbindelse med invasiv intervensjon. Blødningen krevde ekstra behandlingstiltak/observasjon
2.3.7.99 Annet – kirurgi/invasiv intervensjon
2.3.8 Fødsel Hendelser KUN direkte knyttet til fødsel. Ved øvrige hendelser (feks feilmedikasjon, feil identitet osv) benyttes tilsvarende kategorier (legemidler og dokumentasjon), ikke fødsel. Ved keisersnitt brukes kategorien kirurgi/invasiv intervensjon
2.3.8.1 Fosterovervåking Mangel ved overvåking av fosterets tilstand fra fødselens start til fødsel. Gjelder både auskultasjon og elektronisk overvåkning
2.3.8.2 Blødning (unntatt ved keisersnitt) Patologisk blødning før, under eller etter vaginal fødsel (>500 ml). Blødning i forbindelse med keisersnitt klassifiseres under Kirurgi/invasive inngrep
2.3.8.3 Gjenglemt fremmedlegeme i vagina Gjenglemte kompresser, tupfere eller instrumenter i vagina
2.3.8.4 Hematom Hematom i/ved vagina i forbindelse med fødsel
2.3.8.5 Suturering Feil eller mangel ved suturering av perinealrift/episiotomi
2.3.8.6 Perinealrift grad 3 og 4 Skade av perineum som involverer analsfinkter, grad 3 og 4
2.3.8.7 Intrauterin død Fødsel av barn uten livstegn etter fullgåtte 22 svangerskapsuker eller > 500 g
2.3.8.8 Skulderdystoci Når skuldrene ikke følger ved lett traksjon av hodet nedover og man må bruke tilleggsmanøvrer
2.3.8.9 Fosterasfyksi Apgar-score < 4 etter 5-10 minutter eller metabolsk acidose i navlearterie (pH < 7,0 og BE = -12 mmol/L)
2.3.8.98 Annet vedrørende mor under fødsel
2.3.8.99 Annet vedrørende barnet i forbindelse med fødsel
2.3.9 Ernæring Mangler i forbindelse med ernæring og drikke som gis per os. Parenteral ernæring klassifiseres som legemiddel
2.3.10 Urinretensjon/overstrukket blære Mer enn 400 ml resturin påvist i urinblæra i forbindelse med behandling, anestesi eller fødsel
2.3.11 Trykksår Et lokalisert område som viser tegn til å kunne utvikle vevsnekrose eller hvor vevsnekrose allerede er oppstått på grunn av ensidig trykk-, strekk- og/eller friksjonsbelastning over en viss periode
2.3.12 Tvangsbruk Gjelder uønskede hendelser/nesten-uhell i forbindelse med tvangsbruk eller mangel ved hjemmel for å utføre tvang. Gjelder gjennomføring av helsehjelp som skal være hjemlet i vedtak som muliggjør tvangsbruk (inkluderer psykiatri, somatikk og rus)
2.3.12.1 Holding
2.3.12.2 Beltefiksering
2.3.12.3 Isolering/skjerming
2.3.12.4 Tvangsbruk gjennomført uten vedtak
2.3.12.5 Tvangsmedisinering
2.3.12.99 Annet – tvangsbruk
2.3.13 Opptrening/rehabilitering Problemer knyttet til opptrening eller mangel på opptrening av pasient
2.3.99 Annet – behandling og pleie
2.4 Fall og uhell Hendelser hvor pasienten falt eller var utsatt for et uhell i forbindelse med behandling eller transport/forflytning
2.4.1 Fall Fall er en uventet hendelse hvor personen havner på bakken, golvet eller på et lavere nivå uavhengig av om skade inntreffer eller ikke
2.4.1.1 Sittende fall under tilsyn
2.4.1.2 Sittende fall uten tilsyn
2.4.1.3 Stående/gående fall under tilsyn
2.4.1.4 Stående/gående fall uten tilsyn
2.4.1.5 Liggende fall under tilsyn
2.4.1.6 Liggende fall uten tilsyn
2.4.1.99 Annet – fall
2.4.2 Transport Uhell med pasient i forbindelse med transport av pasient, for eksempel transport mellom ulike avdelinger/poster
2.4.99 Andre pasientuhell
2.5 Dokumentasjon/informasjon Gjelder dokumentasjon av behandling og pleie i elektronisk eller papirbasert pasientjournal. Omfatter forhold der det var dokumentasjon/informasjon som var problemet eller feilen, ikke vurderingen eller utførelsen av behandling eller pleie.
2.5.1 Forordning av behandling For eksempel manglende eller utydelig forordning av pasientbehandling. Legemiddel- og blodordinasjoner skal klassifisering under Legemidler og blod
2.5.2 Journalnotater For eksempel feil ved eller manglende notater eller kurver, ikke oppdatert journal
2.5.3 Sjekklister/skjemaer Manglende dokumentasjon på at sjekkliste er fulgt eller begrunnelse hvorfor ikke fulgt
2.5.4 Registrering av kritisk informasjon Med kritisk informasjon menes informasjon som i en behandlingssituasjon kan medføre at planlagte tiltak endres og potensielt redder pasientens liv eller forhindrer alvorlig skade. «Cave» legemidler registres under legemidler
2.5.5 Lyd-/bildeopptak For eksempel manglende, utydelig, feil ved lyd- eller bildeopptak
2.5.6 Laboratoriesvar/røntgenbeskrivelser Mangler, forsinkelse eller feil i dokumentasjon av prøvesvar, undersøkelsesresultater eller annet som vedrører utførte tester
2.5.7 Informasjon til pasienter, brukere og pårørende Mangler ved skriftlig eller muntlig informasjon eller instruksjoner til pasienter, brukere og pårørende
2.5.8 Pasientidentifikasjon Mangler eller feil ved sikring av pasientens identitet og dokumenter
2.5.8.1 Feil pasient
2.5.8.2 Identitet ikke sjekket
2.5.8.3 Manglende navnebånd
2.5.8.4 Feil ved merking av dokument tilhørende pasientjournal
2.5.8.99 Annet – pasientidentifikasjon
2.5.9 Informasjonssikkerhet/personvern Mangler knyttet til å ivareta pasientens konfidensialitet og/eller brudd på taushetsplikt. Å sikre konfidensialitet innebærer blant annet å hindre uautorisert innsyn i informasjon
2.5.99 Annet – dokumentasjon/informasjon
2.6 Infeksjon Gjelder helsetjenesteassosierte infeksjoner, dvs infeksjoner som ikke var til stede eller var i inkubasjonstiden da pasienten ble innlagt på sykehuset
2.6.1 Sepsis Blodbaneinfeksjon i henhold til kliniske eller epidemiologiske kriterier
2.6.2 Infeksjon i operasjonssår Infeksjon etter kirurgiske inngrep, både dype og overfladiske
2.6.2.1 Overflatisk postoperativ sårinfeksjon
2.6.2.2 Dyp postoperativ sårinfeksjon
2.6.2.3 Postoperativ infeksjon i organ/hulrom
2.6.3 Annen sårinfeksjon For eksempel infeksjon i brannsår og trykksår
2.6.4 Urinveisinfeksjon Urinveisinfeksjon i henhold til kliniske eller epidemiologiske kriterier
2.6.4.1 Urinveisinfeksjon med urinveiskateter
2.6.4.2 Urinveisinfeksjon uten urinveiskateter
2.6.5 Nedre luftveisinfeksjon
2.6.5.1 Nedre luftveisinfeksjon annet enn pneumoni
2.6.5.2 Pneumoni
2.6.5.3 Ventilatorassosiert pneumoni
2.6.6 Annen helsetjenesteassosiert infeksjon
2.6.6.1 Infeksjon i ben og ledd
2.6.6.2 Infeksjon i sentralnervesystemet
2.6.6.3 Infeksjon i hjerte-/karsystemet
2.6.6.4 Infeksjon i øye, øre, nese, hals eller munn
2.6.6.5 Infeksjon i mage-/tarmsystemet
2.6.6.6 Infeksjon i kjønnsorganene
2.6.6.7 Infeksjon i hud- og bløtvev
2.6.6.99 Annen/disseminert infeksjon
2.7 Legemidler Inkluderer infusjons- og injeksjonsvæsker, også parenteral ernæring og blodprodukter. Blodprodukter fra legemiddelprodusent klassifiseres som legemidler, mens blodkomponenter fra blodbank klassifiseres som blod
2.7.1 Ordinering av legemidler Ordinering av legemidler, inklusive anamneseopptak i forbindelse med ordinering
2.7.1.1 Registrering av cave Registrering av cave ikke registrert eller oversett. Er kun knyttet til legemiddelhendelser. Gjelder i hele behandlingsforløpet, også ved samstemming
2.7.1.2 Feil legemiddel/legemiddelform
2.7.1.3 Legemiddel ikke ordinert
2.7.1.4 Dose/dosering For eksempel feil frekvens, hastighet, styrke, mengde
2.7.1.5 Kontraindikasjon/interaksjoner For eksempel ordinert legemiddel som er kontraindisert eller at det ikke er tatt tilstrekkelig hensyn til kjent interaksjon med andre legemidler, produkter eller matvarer
2.7.1.6 Muntlig ordinering Muntlig ordinering uten skriftlig dokumentasjon eller misoppfattet muntlig ordinering av legemiddel eller av styrke/dosering
2.7.1.7 Lesbarhet/signatur For eksempel utydelig håndskrift, uklar tekst/instruksjon/forordning, ikke signert i situasjoner hvor dette kreves, for eksempel ved oppdatering av kurve. Gjelder ikke resepter (egen kategori)
2.7.1.8 Resepter Manglende resept, feil på resept eller mangelfullt utfylt resept, for eksempel dårlig lesbarhet, uklar styrke eller mengde
2.7.1.9 Overføring av informasjon, inklusive samstemming All overføring av informasjon om pasientens legemidler i alle faser av behandlingsforløpet: ved innleggelse/utskrivning sykehus og mellom avdelinger/poster på sykehus
2.7.1.10 Ordinert til feil pasient
2.7.1.99 Annet – ordinering
2.7.2 Tilgjengelighet/legemiddelkvalitet
2.7.2.1 Oppbevaring/system for lagring Feil ved lagring på post (feks feil/uheldig plassering, utgått holdbarhet, feil lagerbetingelser (temperatur, begrenset holdbarhet, lys-mørke). Manglende legemidler i akuttbag/asfyksibord inkluderes her
2.7.2.2 Legemiddelmangel (levering, lager) Legemiddel ikke tilgjengelig eller kan ikke skaffes (svikt i forsyningskjeden, ekstern og/eller intern distribusjon). Inkluderer mangel på legemidler på grunn av svikt i bestilling fra sengepost
2.7.2.3 Legemiddelprodukt/-kvalitet Feil på produktet/legemiddelet. Kan være produksjonsfeil eller at produktet har vært oppbevart feil før legemiddelet ble mottatt på avdelingen/posten. Feil skjedd ved sykehusapotek inkluderes her, for eksempel tilberedning gjort på apotek
2.7.2.99 Annet – tilgjengelighet/legemiddelkvalitet
2.7.3 Tilberedning/istandgjøring av legemidler Inkluderer situasjoner på sykehusposter/-avdelinger, ikke tilberedning ved sykehusapotek, som klassifiseres under Legemiddelprodukt/-kvalitet
2.7.3.1 Utregning For eksempel feil ved utregning av styrke eller ved tilsetning av virkestoff i oppløsningsvæske som er gjort internt på sykehuset (post, avdeling osv)
2.7.3.2 Tilberedning Istandgjøring bruksferdig løsning, for eksempel fortynning, tilsetting
2.7.3.3 Merking/dokumentasjon Merking av istandgjort legemiddel
2.7.3.4 Dobbeltkontroll/signatur Ikke utført der hvor det er påkrevet, dobbeltkontroll feil utført eller signatur for utført dobbeltkontroll mangler
2.7.3.99 Annet – tilberedning av legemiddel
2.7.4 Utdeling av legemidler Legemiddel ikke gitt, gitt feil dose, styrke, frekvens, hastighet, på feil måte eller til feil pasient
2.7.4.1 Legemiddel ikke gitt
2.7.4.2 Legemiddel gitt uten ordinering
2.7.4.3 Feil legemiddel gitt Gitt feil legemiddel eller gitt legemiddel i feil form, for eksempel mikstur i stedet for stikkpiller eller vanlig tablett i stedet for depottablett
2.7.4.4 Gitt legemiddel til feil pasient
2.7.4.5 Dose/hastighet/styrke Legemiddel gitt i feil dose, hastighet eller styrke. Inkluderer innstilling av infusjonspumpe
2.7.4.6 Legemiddel gitt til feil tid
2.7.4.7 Administrasjonsmåte Legemiddel gitt på feil måte, for eksempel orale legemidler gitt rectalt, intramuskulært legemiddel gitt intravenøst
2.7.4.8 Ekstravasal infusjon Legemidler blir feilaktig infundert eller injisert utenom perifer eller sentral vene
2.7.4.9 Manglende dokumentasjon/signering ved utdeling
2.7.4.99 Annet – utdeling
2.7.5 Observasjon/målinger ved legemiddelbehandling Hendelser vedrørende mangelfull observasjon av pasienters effekt eller bivirkninger av legemidler og svikt ved aktiv oppfølging/målinger i forbindelse med administrasjon av legemidler som har høy risiko
2.7.6 Bivirkning/interaksjon av legemidler Avdekket bivirkning/interaksjoner (kjent eller ukjent)
2.8 Medisinsk/teknisk utstyr Hendelser ved bruk av medisinsk eller annet teknisk utstyr. Omfatter svikt av utstyret, inklusive problemer med brukerveiledning eller emballasje (inklusive merkingen), samt avvik ved anvendelsen (feilanvendelse, rengjøring, feilkobling av slanger)
2.8.1 Engangsutstyr/forbruksmateriell For eksempel slanger, pinsetter, mandrenger, infusjons- eller transfusjonssett
2.8.2 Medisinsk/teknisk utstyr Medisinsk utstyr beregnet til diagnose, overvåkning og/eller behandling på medisinsk grunnlag og som er avhengig av en energikilde (strøm, lys, gass- eller væsketrykk) for å fungere, samt nødvendig tilbehør, inklusiv programvare og systemløsninger
2.8.3 Utstyr for bruk av oksygen/gass Utstyr for bruk av respirasjonsstøtte. Gasser til medisinsk bruk omfatter gasser som er omfattet av legemiddeldefinisjonen og anvendes primært til respiratorpleie, inhalasjonsterapi og anestesi
2.8.4 Forflytningshjelpemidler Utstyr som brukes til å forenkle brukerens egen forflytning eller som anvendes av hjelpere til å forflytte brukere som trenger hjelp til forflytning
2.8.99 Annet – medisinsk/teknisk utstyr
2.9 Pasientatferd Hendelser der en pasient påfører seg selv eller medpasienter uønsket situasjon. Inkluderer vold, aggresjon, trusler, egenskade, selvmord, selvmordsforsøk, rømming eller unndragelse fra behandling
2.9.1 Vold, trussel og aggresjon mellom pasienter Bør meldes som to hendelser, både utøver og offer. Dersom offeret er en ansatt, skal dette meldes som en HMS-sak
2.9.2 Selvskade Handling der individet med vilje påfører fysisk skade på egen kropp, for eksempel kutting, risping, brenning, slag mot kroppen, hodedunking eller hindring av sårtilheling. Handlingene er utført uten suicidale, seksuelle eller dekorative hensikter
2.9.3 Selvmordsforsøk Handling uten dødelig utgang der en person med vilje inntar en overdose medisin eller lignende eller utfører en annen handling i suicidal hensikt
2.9.4 Selvmord Handling med dødelig utgang som avdøde med viten og forventning om et dødelig utfall, selv hadde foranstaltet og gjennomført med det formål å fremkalle død
2.9.4.1 I døgnavdeling
2.9.4.2 Under poliklinisk behandling
2.9.4.3 Etter utskrivning
2.9.4.99 Annet – selvmord
2.9.5 Overdose/rus/selvmedisinering Inntak/injeksjon av en dose av et medikament eller rusmiddel som fører til alvorlig forgiftning eller død. Overdose/selvmedisinering kan tas ut fra ønske om å ta sitt eget liv eller det kan skyldes villet eller utilsiktet feildosering
2.9.6 Rømt/forsvunnet pasient
2.9.7 Unndragelse fra behandling Inkluderer selvseponering av legemidler
2.9.99 Annet – pasientadferd
2.10 Blod. Celler og vev. Organer
2.10.1 Blod Gjelder i blodbank og ved transfusjon av blod på sykehuspost/-avdeling og i logistikkprosesser med blodbank. Blod brukes her som fellesbetegnelse for blodkomponenter fra blodbank. Octaplasma meldes her. Andre blodprodukter fra legemiddelprodusent klassifi
2.10.1.1 Blodgiverutvelgelse
2.10.1.1.1 Ny informasjon om tidligere tappinger. Ved intervju fremkommer det informasjon som hadde påvirket avgjørelsen om forrige og ev. tidligere tappinger
2.10.1.1.2 Giver fyller ikke kravene, men blir likevel tappet
2.10.1.1.3 Giveren gir ny informerer etter tapping Giveren informerer kort tid etter tapping om noe som gjør at blodet ikke skal brukes
2.10.1.1.4 Smittetester ekte positiv ved registrering av ny giver
2.10.1.1.5 Smittetester ekte positiv ved tapping av giver
2.10.1.1.6 Mangelfull testing av blodgiver
2.10.1.1.99 Annet – blodgiverutvelgelse
2.10.1.2 Tapping av blod
2.10.1.2.1 Fullblodtapping
2.10.1.2.2 Aferesetapping
2.10.1.2.3 Feilmerking av blodkomponent
2.10.1.2.99 Annet – tapping av blod
2.10.1.3 Bivirkning av blodgivning
2.10.1.3.1 Nerveskade/-irritasjon
2.10.1.3.2 Annen smerte i armen
2.10.1.3.3 Annen lokal reaksjon F.eks. allergisk reaksjon, hematom uten smerte, tromboflebitt, infeksjon, arteriell punksjon med symptomer, forsinket blødning fra stikksted, infiltrasjon av returblod/-væske. Spesifiser/ beskriv i fritekst.
2.10.1.3.4 Synkope med eller uten traume Beskriv ev. traume i fritekst.
2.10.1.3.5 Annen vasovagal reaksjon Milde vasovagale reaksjoner meldes ikke til hemovigilans.
2.10.1.3.6 Citratreaksjon Milde citratreaksjoner meldes ikke til hemovigilans.
2.10.1.3.7 Allergisk reaksjon (generell)
2.10.1.3.8 Alvorlig kardiovaskulær hendelse F.eks. hjerteinfarkt, hjerneslag.
2.10.1.3.99 Andre systemiske bivirkninger
2.10.1.4 Komponentfremstilling
2.10.1.4.1 Sentrifugering
2.10.1.4.2 Filtrering
2.10.1.4.3 Lagring
2.10.1.4.4 Feilmerking av blodkomponent
2.10.1.4.99 Annet – komponentfremstilling
2.10.1.5 Ordinasjon/anamnese – blod Ordinasjon, anamneseopptak, bestilling, rekvirering av blod. Blir feil blod transfundert brukes 2.10.1.9 Transfusjon
2.10.1.5.1 Feil pasient Ordinasjon/ bestilling av blodkomponent til feil pasient
2.10.1.5.2 Feil blodkomponent Ordinasjon/ bestilling av feil type blodkomponent, f.eks. erytrocyttkonsentrat istedenfor trombocyttkonsentrat, ubestrålt blodkomponent istedenfor bestrålt komponent.
2.10.1.5.3 Blod ikke ordinert
2.10.1.5.4 Dokumentasjon
2.10.1.5.99 Annet – ordinasjon
2.10.1.6 Tilgjengelighet/kvalitet på blodkomponent Blod ikke tilgjengelig eller mangel/feil ved blod (utfellinger, manglende swirling eller lignende), eller feil ved for eksempel lagring/transport. Blir feil blod transfundert brukes 2.10.1.9 Transfusjon
2.10.1.6.1 Nødvendig blodkomponent ikke tilgjengelig i blodbanken
2.10.1.6.2 Forsinket levering av blodkomponent til pasient
2.10.1.6.3 Utfellinger, koagler eller manglende swirling i blodkomponenten
2.10.1.6.4 Oppvekst av mikroorganismer i blodkomponenten
2.10.1.6.5 Look-back initiert av andre (når look-back ikke er positiv) F.eks. når plasmafraksjonerer ber blodbanken gjøre look-back. Er look-back positiv meldes det som f.eks. smitte.
2.10.1.6.99 Annet – tilgjengelighet/ kvalitet
2.10.1.7 Tilberedning/istandgjøring av blod I blodbanken. Hvis feil blod ble transfundert brukes 2.10.1.9 Transfusjon.
2.10.1.7.1 Klargjøring av blodkomponent (tining, bestråling, vasking etc.)
2.10.1.7.2 Blodtyping
2.10.1.7.3 Forlikelighetstesting (inkluderer antistoffscreening)
2.10.1.7.4 Valg av blodkomponent (av blodbanken)
2.10.1.7.5 Feilmerking
2.10.1.7.99 Annet – tilberedning/istandgjøring av blod
2.10.1.8 Utdeling av blod Gjelder bl.a. henting/utlevering av blod og lagring utenfor blodbanken, før transfusjon. Hvis feil blod blir transfundert skal 2.10.1.9 Transfusjon brukes.
2.10.1.8.1 Valg av blodprodukt/komponent (ved henting) (ikke blodbankpersonell)
2.10.1.8.2 Distribusjon (til andre sykehus/blodbanker/industri etc.) (inkludert transport)
2.10.1.8.3 Utlevering (til pasient i eget sykehus)
2.10.1.8.4 Feilmerking
2.10.1.8.5 Lagring utenfor blodbanken
2.10.1.8.99 Annet – utdeling av blod
2.10.1.9 Transfusjon
2.10.1.9.1 Feil blod transfundert uten bivirkning
2.10.1.9.2 Feil blod transfundert med bivirkning Beskriv bivirkningen i fritekstfeltet
2.10.1.9.99 Annet – transfusjon
2.10.1.10 Oppfølging/observasjon ved bruk av blod Utilstrekkelig eller mangel ved observasjon under eller etter transfusjon
2.10.1.10.1 Mangelfull observasjon av pasienten
2.10.1.10.2 Mangelfull dokumentasjon av transfusjonen
2.10.1.10.99 Annet – oppfølging/observasjon ved bruk av blod
2.10.1.11 Bivirkning av transfusjon av blod Bivirkning registrert hos pasienten. Dersom pasienten får bivirkning etter transfusjon av feil blod brukes 2.10.1.9.2 Feil blod transfundert med bivirkning.
2.10.1.11.1 Akutt hemolytisk transfusjonsreaksjon (AHTR) pga. ABO uforlikelighet
2.10.1.11.2 Akutt hemolytisk transfusjonsreaksjon (AHTR) pga. annet alloantistoff
2.10.1.11.3 Forsinket hemolytisk transfusjonsreaksjon (DHTR)
2.10.1.11.4 Febril non-hemolytisk transfusjonsreaksjon (FNHTR)
2.10.1.11.5 Ikke immunbetinget hemolyse
2.10.1.11.6 Anafylaktisk/alvorlig allergisk reaksjon
2.10.1.11.7 Annen allergisk reaksjon (mindre alvorlig)
2.10.1.11.8 Transfusjonsassosiert transplantat-mot-vert -reaksjon (TA-GVHD)
2.10.1.11.9 Posttransfusjonspurpura (PTP)
2.10.1.11.10 Transfusjonsrelatert akutt lungeskade (TRALI)
2.10.1.11.11 Transfusjonsassosiert dyspné (TAD)
2.10.1.11.12 Transfusjonsassosiert overbelastning av kretsløpet (TACO)
2.10.1.11.13 Hypotensiv transfusjonsreaksjon
2.10.1.11.14 Hyperkalemi
2.10.1.11.15 Hemosiderose
2.10.1.11.16 Transfusjonsoverført virusinfeksjon
2.10.1.11.17 Transfusjonsoverført bakterieinfeksjon
2.10.1.11.18 Annen smitteoverføring
2.10.1.11.19 Transfusjonsutløst autoimmun hemolytisk anemi (AIHA)
2.10.1.11.20 Manglende effekt av transfusjon
2.10.1.11.21 Uklassifiserbar transfusjonskomplikasjon (UTC)
2.10.1.11.22 Kan ikke konkludere (les definisjonene før du velger dette)
2.10.1.12 Prøvetaking
2.10.1.12.1 Prøve tatt fra feil person
2.10.1.12.2 Prøve ikke merket iht. krav
2.10.1.12.99 Annet – prøvetaking
2.10.1.13 Nyoppdaget anti-D hos kvinne
2.10.1.99 Annet – relatert til blod Velges bare hvis ikke noe annet passer
2.10.2 Celler og vev
2.10.2.1 Donorutvelgelse
2.10.2.1.1 Smittetesting
2.10.2.1.2 Genetisk testing
2.10.2.1.99 Annet – donorutvelgelse
2.10.2.2 Uttak av celler og vev
2.10.2.3 Testing
2.10.2.3.1 Kvalitetstesting/bakterier
2.10.2.3.99 Annet – testing
2.10.2.4 Bivirkning hos donor
2.10.2.4.1 Infeksjon etter uttak
2.10.2.4.2 Feber etter uttak
2.10.2.4.3 Smerter etter uttak
2.10.2.4.99 Annet – bivirkning hos donor
2.10.2.5 Prosessering/konservering før lagring
2.10.2.5.1 Feilmerking/forbytting
2.10.2.5.99 Annet – prosessering/konservering
2.10.2.6 Lagring/oppbevaring
2.10.2.7 Bestilling/ordinasjon
2.10.2.8 Bearbeiding av celler og vev før bruk (tining etc.)
2.10.2.9 Tilgjengelighet/kvalitet
2.10.2.9.1 Nødvendig produkt er ikke tilgjengelig
2.10.2.9.2 Feil ved celler og vev
2.10.2.9.99 Annet – tilgjengelighet/kvalitet
2.10.2.10 Distribusjon inkludert transport
2.10.2.11 Utlevering (til pasient i eget sykehus)
2.10.2.12 Overføring/innsetting av celler og vev
2.10.2.13 Bivirkning hos mottaker
2.10.2.13.1 Ekstrauterin graviditet
2.10.2.13.2 Smerter
2.10.2.13.3 Overstimulering
2.10.2.13.4 Ovarialt hyperstimuleringssyndrom (OHSS)
2.10.2.13.5 Bakterieinfeksjon
2.10.2.13.6 Virusinfeksjon
2.10.2.13.7 Annen infeksjon
2.10.2.13.99 Annet – bivirkning hos mottaker
2.10.2.14 Prøvetaking
2.10.2.14.1 Prøve tatt fra feil pasient
2.10.2.14.2 Feilmerking
2.10.2.14.99 Annet – prøvetaking
2.10.2.15 Manglende sporbarhet
2.10.2.99 Annet – celler og vev
2.10.3 Organer
2.10.3.1 Donorutvelgelse
2.10.3.1.1 Smittetesting
2.10.3.1.2 Genetisk testing
2.10.3.1.99 Annet – donorutvelgelse
2.10.3.2 Uttak av organ
2.10.3.2.1 Forsinket høsting av organer
2.10.3.2.99 Annet – uttak av organ
2.10.3.3 Testing (smitte og evt annet)
2.10.3.3.1 Kvalitetstesting/bakterier
2.10.3.3.99 Annet – testing
2.10.3.4 Bivirkning hos donor
2.10.3.4.1 Infeksjon etter uttak
2.10.3.4.2 Feber etter uttak
2.10.3.4.3 Magesmerter
2.10.3.4.4 Annen reaksjon under uttak
2.10.3.4.99 Annet – bivirkning hos donor
2.10.3.5 Prosessering/konservering
2.10.3.5.1 Feilmerking/forbytting
2.10.3.5.99 Annet – prosessering/konservering
2.10.3.6 Lagring/oppbevaring
2.10.3.7 Bestilling/ordinasjon
2.10.3.8 Tilgjengelighet/kvalitet
2.10.3.8.1 Nødvendig organ er ikke tilgjengelig
2.10.3.8.2 Feil ved organ
2.10.3.8.99 Annet – tilgjengelighet/kvalitet
2.10.3.9 Distribusjon inkludert transport
2.10.3.10 Transplantasjon
2.10.3.11 Bivirkning hos mottaker
2.10.3.11.1 Akutt organsvikt
2.10.3.11.2 Malignitet
2.10.3.11.3 Smerter
2.10.3.11.4 Iskemi
2.10.3.11.5 Bakterieinfeksjon
2.10.3.11.6 Virusinfeksjon
2.10.3.11.7 Annen infeksjon
2.10.3.11.99 Annet – bivirkning hos mottaker
2.10.3.12 Prøvetaking
2.10.3.12.1 Prøve tatt fra feil pasient
2.10.3.12.2 Feilmerking
2.10.3.12.99 Annet – prøvetaking
2.10.3.13 Manglende sporbarhet
2.10.3.99 Annet – organer
3 Medvirkende faktorer/årsaker Omstendigheter, påvirkning eller handlinger som har spilt en rolle i opphavet til/utvikling av en hendelse eller har gitt større risiko for at en hendelse skulle inntreffe
3.1 Prosedyre Gjelder alle typer styrende dokumenter for gjennomføring av klinisk arbeid (retningslinjer, prosedyrer, veiledere)
3.1.1 Prosedyre mangler
3.1.2 Mangelfull/uklar prosedyre Skriftlig prosedyre finnes, men har mangler eller er uklar på en slik måte at det bidro negativt til hendelsesforløpet
3.1.3 Prosedyre ikke gjennomførbar Prosedyre finnes, men var ikke mulig å gjennomføre på grunn av forhold ved pasienten, ressurser, utstyr opplæring, etc. Kan være overlappende med Organisering/kompetanse/ressurser
3.1.4 Prosedyre ikke fulgt Prosedyre avveket uten beskrevet grunn til tross for at prosedyre finnes, er forståelig, kjent for ansatte og gjennomførbar i det aktuelle tilfellet og daglig praksis
3.1.5 Implementering av/opplæring i prosedyre
3.1.99 Annet – prosedyrer Inkludert styrt prosedyreavvik.
3.2 Kommunikasjon/samhandling Svikt i samhandling eller problemer ved eller mangel på kommunikasjon/informasjon bidro til hendelsen.
3.2.1 Mellom ansatte Gjelder mellom ulike aktører/ansatte internt i sykehus
3.2.2 Med ekstern part Gjelder mellom aktører/ansatte ved ulike sykehus, for eksempel manglende informasjon ved innleggelse eller ikke (med)sendt papirer ved utskrivning til annen behandlingsinstans
3.2.3 Mellom pasient/pårørende og ansatte Gjelder mellom helsevesenet og pasient/bruker/pårørende. Manglende brukermedvirkning inkluderes her
3.2.99 Annet – kommunikasjon/samhandling
3.3 Utstyr/produkter Gjelder forhold der utstyr som for eksempel senger, kjøretøy, engangsutstyr, unntatt IKT-utstyr og -systemer har bidratt til hendelsen. Inkluderer medisinsk utstyr og annet teknisk utstyr
3.3.1 Feil ved utstyr/forbruksmateriell Feil, teknisk svikt eller kvalitetsbrist ved utstyr eller system
3.3.2 Brukervennlighet/brukergrensesnitt - utstyr
3.3.3 Forvekslingsfare/forveksling Egenskaper ved ett eller flere produkter/utstyr som gir fare for forveksling, for eksempel legemidler, forbruksvarer, engangsutstyr, implantater
3.3.4 Brukerfeil – utstyr
3.3.5 Bruksanvisning – utstyr Mangler i tilgjengelig dokumentasjon/bruksanvisning medvirket til hendelsen
3.3.6 Kontroll/vedlikehold/kalibrering av utstyr Mangelfullt utført kontroll av utstyr, mangelfullt utført vedlikehold som forutsatt for utstyrets funksjon/levetid
3.3.7 Manglende/utilgjengelig utstyr
3.3.99 Annet – utstyrsrelatert
3.4 IKT-utstyr og -systemer Gjelder alle former for utstyr og systemer som anvendes til elektronisk samhandling. Inkluderer å sikre konfidensialitet og pasienters integritet samt å sikre tilgang til nødvendige systemer
3.4.1 Feil ved IKT-system/tilgjengelighet Manglende tilgang til IKT-system eller feil/kvalitetsbrist ved IKT-utstyr eller -system medvirket til hendelsen
3.4.2 Brukervennlighet/brukergrensesnitt – IKT-utstyr Dårlig brukervennlighet av IKT-utstyr medvirket til hendelsen
3.4.3 Brukerfeil – IKT-utstyr Feil bruk av IKT-utstyr/-system medvirket til hendelsen
3.4.4 Bruksanvisning – IKT-utstyr Mangler i tilgjengelig dokumentasjon/bruksanvisning medvirket til hendelsen
3.4.99 Annet – IKT-relatert
3.5 Organisering/kompetanse/ressurser Organisatorisk tilrettelegging, inklusive tilgang på adekvat kompetanse og personellmessige ressurser
3.5.1 Opplæring Mangelfull opplæring av personalet, manglende system for opplæring, for eksempel i prosedyrer, bruk av teknisk utstyr eller IKT-systemer. Gjelder også mangelfull trening i å gjennomføre prosedyrer
3.5.2 Kompetanse/kompetansesammensetning Mangelfull tilgang på adekvat faglig kompetanse. Inkluderer situasjoner der personell går ut over sitt kompetansenivå, svikt i faglig vurdering/skjønn
3.5.3 Ressurser/arbeidsmengde Ikke tilgang på nødvendige personellmessige ressurser til å gjennomføre det påkrevde arbeidet på den måten som er besluttet/normalt
3.5.4 Samtidighetskonflikt To eller flere samtidige behov for én ressurs (kompetanse, sted, utstyr etc.). Gjelder spesielt samtidighet som det ikke kan planlegges for
3.5.5 Uklare ansvarsforhold Uklarhet om hvem som har hvilke oppgaver og ansvar, ofte i samhandling mellom ulike yrkesgrupper eller organisatoriske enheter
3.5.6 Samspill Samspill mellom ansatte, herunder ulik forståelse av avtaler og prosedyrer, oppførsel og konflikthåndtering
3.5.99 Annet – organisering/kompetanse/ressurser
3.6 Annet – medvirkende faktorer/årsaker Andre faktorer som ikke er dekket av andre kategorier som medvirket til en uønsket hendelse eller pasientutfall
3.6.1 Fysisk infrastruktur/lokaler Fysiske forhold, utforming av bygninger og tilhørende installasjoner, romforhold, utemiljø etc
3.6.2 Kjent komplikasjon/kalkulert risiko Vurdering av risiko og indikasjon er gjort på forhånd og behandling og oppfølging synes å være korrekt faglig utført. Man tar en kalkulert risiko når man starter behandling og utfallet blir dårlig.
3.6.3 Alvorlig sykdom Meldingen er sendt pga uønsket resultat/situasjon, men dette var med overveiende sannsynlighet ikke en konsekvens av feil eller mangel ved utførelse av helsehjelp eller mangel på helsehjelp
3.6.4 Pasientens atferd/kognitive tilstand Pasientens atferd/sykdom/forståelse påvirker mulighet til og gjennomføring av behandling medvirket til hendelsen. Eksempler: pasient følger ikke behandlingsopplegg, vegrer behandling, er uklar, aggressiv eller voldelig eller feilvurderer egen tilstand
3.6.5 Avstand/lokalisering Lang avstand til behandlingssted eller ambulansestasjon påvirket pasientutfallet
3.6.6 Utilbørlig atferd av helsepersonell Helsepersonell har for eksempel utøvet vold, trusler, trakassering, overgrep, mobbing
3.6.99 Andre medvirkende faktorer/årsaker
4 Forebyggbarhet Basert på tilgjengelig informasjon, kan hendelser som denne forebygges?
4.1 Ikke forebyggbar – ganske sikkert Hendelsen ville ikke være mulig å forebygge selv om behandlingen på alle måter hadde vært korrekt
4.2 Ikke forebyggbar – sannsynligvis Hendelsen ville sannsynligvis ikke være mulig å forebygge selv om behandlingen på alle måter hadde vært korrekt utført
4.3 Forebyggbar – sannsynligvis Hendelsen ville sannsynligvis vært mulig å forebygge hvis det hadde vært uført adekvate tiltak eller annen metode/behandling
4.4 Forebyggbar – ganske sikkert Hendelsen ville ganske sikkert vært mulig å forebygge hvis det hadde vært uført adekvate tiltak eller annen metode/behandling
5 Faktisk konsekvens for pasient Basert på din kunnskap/kjennskap, hvilken konsekvens fikk hendelsen for pasienten? Skjønnsmessig vurdering av omfang, varighet og behandlingsimplikasjoner som skyldes en uønsket hendelse, ikke nødvendigvis det endelige utfallet for pasienten
5.1 Ingen Ingen observerbar eller antatt skade på pasient
5.2 Mindre alvorlig Forbigående negativ helseeffekt/skade som ikke krever ytterligere behandlingstiltak
5.3 Moderat Skade som krever behandlingstiltak eller oppfølging
5.4 Betydelig Skade som krever betydelig økt utrednings- eller behandlingsintensitet. Varig funksjonstap eller lidelse
5.5 Død Død som kan ha årsak i behandling eller mangel på behandling
6 Hyppighet for uønsket hendelse Basert på din erfaring, omtrent hvor ofte forekommer hendelser som denne i din enhet? Enhet kan for eksempel være sengepost, poliklinikk, operasjonsavdeling, portørtjenesten. Her skal angis på antatt hyppighet på laveste organisatoriske nivå
6.1 Daglig
6.2 Ukentlig
6.3 Månedlig
6.4 Årlig/noen ganger per år
6.5 Sjeldnere enn årlig
7 Mulig konsekvens ved gjentagelse Basert på din erfaring og skjønnsmessige vurdering, hvor alvorlig mener du en tilsvarende hendelse kan bli hvis den skjer på nytt ved din enhet med en pasient med tilsvarende sykdomsbilde og basert på det man visste på hendelsestidspunktet?
7.1 Ingen Hendelsen kunne ikke ha medført skade på pasient
7.2 Mindre alvorlig Hendelsen kunne ha medført forbigående negativ helseeffekt/skade som ikke krever ytterligere behandlingstiltak
7.3 Moderat Hendelsen kunne ha krevd behandlingstiltak eller oppfølging
7.4 Betydelig Hendelsen kunne ha medført betydelig økt utrednings- eller behandlingsintensitet eller varig funksjonstap/lidelse
7.5 Død Hendelsen kunne ha ført til dødsfall

Kategorier
Ubestemt.

 

  Gi tilbakemelding på denne siden