Volven er en nasjonal database som skal gi oversikt over og tilgang til helsetjenestens felles metadatagrunnlag. [Les mer]

   
  finn  i kategori    
 
  Forsiden
 Definisjonskataloger
 Kodeverk
     Administrative
          Administrativ prose.
          Adresse
          Aktivitet
          Anatomi
          Behandlingsnivå og .
          Behandlingstype
          Debitering
          Fagområde
          Familie
          Hastegrad
          Helsepersonell
          Hendelse
          Informasjon til pas.
          Informasjonsinnhold
          Informasjonskilde
          Initiativtaker
          Journal
          Juridisk formalitet
          Klage
          Klinisk tiltak
          Kommunikasjon
          Kontakttype
          Legemiddel
          Materiale
          Medisinsk klassifik.
          Medium
          Meldingstype
          Metode
          Nasjon og land
          Nummer og tall
          Organisasjon
          Pakkeforløp
          Person informasjon .
          Person og organisas.
          Person språk
          Person status
          Prosedyre
          Resultat av observa.
          Retning
          Rolle for helsepers.
          Samtykke
          Skjerming
          Status prosessforløp
          Sted
          Teknologi
          Terminologi
          Tid
          Tilstand (diagnose)
          Tiltak
          Ting
          Tjeneste innhold
          Tjenestetyper
          Tvang
          Ubestemt
          Undersøkelse
     Samlinger av kodeverk
 Begreper

Kontakt oss
Rutiner ved innmelding
OID og kodeverk
Volven på din webside
Volven som webservice

   

Tjenesten er utviklet
og drives av Helsedirektoratet

 

Lukkekode for planlagt helsehjelp (OID=9179)



Beskrivelse
Beskrivelse av hvor langt planleggingen av en episode helsehjelp har kommet og hvordan planlagte episoder lukkes.

Organisasjoner
Ansvarlig organisasjon Avdeling helseregistre, Helsedirektoratet
Registrert av Direktoratet for e-helse

Inngår i
NPR-samlingen

Status
Per fredag 31. mars 2023: Til utbredelse eller er i bruk

Kodeverdier
AA00 Har fått eksakt tidspunkt for oppmøte Benyttes når Type oppmøtetidspunkt for planlagt episode som ikke er spesifisert (verdi 1) blir spesifisert (Type oppmøtetidspunkt for planlagt episode verdi 3).
AA10 Helsehjelpsepisode påbegynt Benyttes når pasienten mottas/skrives inn og episode påbegynnes.
AA97 Lukking av feilregistrert episode Benyttes når planlagt episode oppstår som følge av en feilregistrering/inkurie, og deretter lukkes.
AA99 Ukjent årsak til lukking Benyttes når årsaken til lukkingen er ukjent.
FP01 Flyttet/utsatt, pasienten har bestemt flytting av episode av velferdsgrunner Hvis pasient varsler for sent kodes en utsettelse under FP10. Kan også velges hvis episoden blir fremskyndet etter initiativ fra pasient.
FP02 Flyttet/utsatt, medisinsk årsak hos pasient For eksempel sykdom eller oppståtte kontraindikasjoner hos pasient. Kan også velges hvis fremskynding av episode, f.eks. ved forverring av pasientens tilstand.
FP10 Flyttet/utsatt, pasienten har ikke møtt opp og ikke gitt beskjed Jamfør Forskrift om utgifter til poliklinisk helsehjelp § 10, Merknad 2F og forskrift om dekning av utgifter hos lege kapittel II, Merknad B2 som beskriver krav til pasientbetaling ved fravær eller avbestilling som skjer senest 24 timer før avtalt tid.
FP11 Pandemi – Utsatt fordi pasienten ikke kan møte pga. karantene/isolasjon Brukes når pasient utsetter time grunnet smitte (isolasjon), eller fordi hen er i karantene.
FP99 Flyttet/utsatt, øvrig årsak hos pasient Velges når ingen andre årsaker med første tegn FP passer som årsak til utsettelsen. Inkluderer også vær- og naturforhold, force majeur og andre hendelser som skaper forsinkelse og ligger utenfor pasientens kontroll.
FS01 Flyttet/utsatt, enhet har bestemt flytting av episoden på grunn av ressurssituasjonen Kan være både fremskynding og utsettelse. Eksempler på ressurs- eller kapasitetsmangel kan være helsepersonell, pasientrom eller sengeplass, medisinsk utstyr, operasjonsstue, postoperativ-/intensivkapasitet, eller annet.
FS10 Pandemi – Institusjonen/sykehuset har utsatt avtale pga. pandemi Brukes når institusjonen/sykehuset har utsatt helsehjelp på grunn av pandemien. Kan skyldes endret tilgang på ressurs- eller helsepersonell (behandler syk eller i karantene). Kan også skyldes endret tilgang på pasientrom eller sengeplass, medisinsk utstyr, operasjonsstue, postoperativ-/intensivkapasitet, eller andre omlegginger grunnet pandemi. Brukes også når det foreligger lokal eller nasjonal restriksjon som gjør at institusjonen/sykehuset ikke kan gjennomføre avtalen.
FS20 Flyttet/utsatt, oppstart av helsehjelp er endret grunnet kapasitetssituasjonen ved påfølgende enhet Benyttes når helsehjelpen forutsetter kapasitet til å gi pasienten helsehjelp også ved den neste institusjonen, f.eks. ved avrusning og påfølgende innleggelse annet sted.
FS99 Flyttet/utsatt, annen årsak ved enhet Velges når ingen andre årsaker med første tegn FS passer som årsak til flyttingen/utsettelsen.
FA01 Flyttet/utsatt, årsak hos tredjepart/samarbeidspart Gjelder fra 2024. Brukes når årsaken til flytting eller utsettelse ligger hos tredjepart/samarbeidspart som skal bidra i helsehjelpen
KP01 Kansellert, pasienten ønsker ikke helsehjelp
KP02 Kansellert, pasienten er død
KP20 Kansellert, pasientansvar overført til annen enhet via fritt behandlingsvalg Benyttes når annen institusjon/lokalisering/sykehus overtar pasientansvaret i forbindelse med fritt behandlingsvalg.
KP21 Kansellert, pasientansvar overført til annen enhet via raskere tilbake-ordningen Benyttes når annet institusjon/lokalisering/sykehus overtar pasientansvaret i forbindelse med raskere tilbake.
KP22 Kansellert, pasienten mottar helsehjelp ved annen enhet rekvirert av Helfo For eksempel ved fristbrudd.
KP23 Kansellert, pasienten skal motta helsehjelp i utlandet Kan velges både når annen helsehjelp er finansiert av Norge og privat helsehjelp hvis pasienten gir informasjon om det.
KP29 Kansellert, pasientansvar overført til annen enhet, medisinsk årsak Benyttes når annen institusjon overtar pasientansvaret, f.eks. knyttet til funksjonsfordeling, varig kontraindikasjon mot planlagt helsehjelp, eller annet. Unntatt fritt behandlingsvalg, raskere tilbake, rekvirering av Helfo og helsehjelp i utlandet
KP99 Kansellert, annen årsak hos pasient Velges når ingen andre årsaker med første tegn KP passer som årsak til kanselleringen.
KS01 Kansellert, pasientansvar overført til annen enhet, administrativ årsak Kan benyttes ved org.endringer eller avvikling, bortfall av anbudsavtale eller godkjenning, endring i funksjonsfordeling eller annen årsak uten at rapporteringsansvaret er avviklet. Institusjon svarer henviser og eventuelt pasient og fastlege
KS99 Kansellert, annen årsak ved enheten Velges når ingen andre årsaker med første tegn KS passer som årsak til utsettelsen.
KA01 Kansellert, årsak hos tredjepart/samarbeidspart Gjelder fra 2024. Brukes når årsaken til kansellering ligger hos tredjepart/samarbeidspart som skal bidra i helsehjelpen

Kategorier
Status prosessforløp.

 

  Gi tilbakemelding på denne siden