1 |
Se 10 |
|
2 |
Se 10 |
|
3 |
Se 10 |
|
4 |
Se 10 |
|
5 |
Se 10 |
|
6 |
Se 10 |
|
7 |
Se 10 |
|
8 |
Se 10 |
|
9 |
Se 10 |
|
10 |
Trenger konstant tilsyn (24 timers omsorg) |
På grunn av alvorlig aggressiv eller selvdestruktiv atferd eller grov forstyrrelse i virkelighetsoppfatning, kommunikasjon, erkjennelse, følelser eller personlig hygiene. |
11 |
Se 20 |
|
12 |
Se 20 |
|
13 |
Se 20 |
|
14 |
Se 20 |
|
15 |
Se 20 |
|
16 |
Se 20 |
|
17 |
Se 20 |
|
18 |
Se 20 |
|
19 |
Se 20 |
|
20 |
Trenger betydelig tilsyn og omsorg for å hindre skade av andre eller seg selv |
For å ivareta personlig hygiene, eller alvorlig forstyrrelse av alle former for kommunikasjon, for eksempel alvorlig avvik i verbal eller nonverbal kommunikasjon, markert sosial reserverthet, stupor, etc. |
21 |
Se 30 |
|
22 |
Se 30 |
|
23 |
Se 30 |
|
24 |
Se 30 |
|
25 |
Se 30 |
|
26 |
Se 30 |
|
27 |
Se 30 |
|
28 |
Se 30 |
|
29 |
Se 30 |
|
30 |
Ute av stand til å fungere på nesten alle områder |
For eksempel oppholder seg i hjemmet, på avdelingen, eller i sengen hele dagen uten å ta del i sosiale aktiviteter eller alvorlig forstyrrelse i virkelighetstesting eller alvorlig forstyrrelse i kommunikasjon (for eksempel av og til usammenhengende eller upassende tale). |
31 |
Se 40 |
|
32 |
Se 40 |
|
33 |
Se 40 |
|
34 |
Se 40 |
|
35 |
Se 40 |
|
36 |
Se 40 |
|
37 |
Se 40 |
|
38 |
Se 40 |
|
39 |
Se 40 |
|
40 |
Alvorlig svekket funksjon på flere områder |
Ute av stand til å fungere på ett av disse områder, dvs. forstyrret hjemme, på skolen, med venner eller i samfunnet for eksempel vedvarende aggresjon uten klar bakgrunn; markert tilbaketrekning eller isolasjon på grunn av stemnings- eller tankeforstyrrelse, suicidalforsøk med klar dødelig intensjon. Slike barn trenger sannsynligvis spesialskole og/eller hospitalisering eller å bli tatt ut av skolen. (Dette er imidlertid ikke tilstrekkelig kriterium for å inkluderes i denne kategorien). |
41 |
Se 50 |
|
42 |
Se 50 |
|
43 |
Se 50 |
|
44 |
Se 50 |
|
45 |
Se 50 |
|
46 |
Se 50 |
|
47 |
Se 50 |
|
48 |
Se 50 |
|
49 |
Se 50 |
|
50 |
Moderat påvirket funksjon på de fleste sosiale områder eller alvorlig forstyrrelse av funksjon på ett område |
Kan opptre på bakgrunn av for eksempel suicidal opptatthet eller grubling, skolenekting eller andre former for angst, tvangsmessige ritualer, alvorlige konversjonssymptomer, hyppige angstanfall, dårlig eller upassende sosiale ferdigheter, hyppige episoder av aggressiv eller annen antisosial atferd med noen meningsfylte sosiale relasjoner bevart. |
51 |
Se 60 |
|
52 |
Se 60 |
|
53 |
Se 60 |
|
54 |
Se 60 |
|
55 |
Se 60 |
|
56 |
Se 60 |
|
57 |
Se 60 |
|
58 |
Se 60 |
|
59 |
Se 60 |
|
60 |
Variabel funksjon med sporadiske vansker eller symptomer på flere, men ikke alle sosiale områder |
Forstyrrelsen er synlig for de som møter barnet i en dysfunksjonell sammenheng eller tidsperiode, men ikke for dem som ser barnet i annen sammenheng. |
61 |
Se 70 |
|
62 |
Se 70 |
|
63 |
Se 70 |
|
64 |
Se 70 |
|
65 |
Se 70 |
|
66 |
Se 70 |
|
67 |
Se 70 |
|
68 |
Se 70 |
|
69 |
Se 70 |
|
70 |
Noe vansker på et enkelt område, men fungerer generelt temmelig bra |
For eksempel sporadisk eller isolert antisosiale handlinger slik som av og til skoleskulk eller småtyveri. Vedvarende mindre vanskeligheter med skolearbeidet; stemningsforandringer av kort varighet; frykt eller angst som ikke fører til alvorligere unngåelsesatferd eller tvil på seg selv. Har noe meningsfylte mellommenneskelige relasjoner. De fleste mennesker som ikke kjenner barnet godt vil ikke se på ham eller henne som avvikende, men de som kjenner ham/henne godt kan uttrykke bekymring. |
71 |
Se 80 |
|
72 |
Se 80 |
|
73 |
Se 80 |
|
74 |
Se 80 |
|
75 |
Se 80 |
|
76 |
Se 80 |
|
77 |
Se 80 |
|
78 |
Se 80 |
|
79 |
Se 80 |
|
80 |
Lett forstyrrelse av funksjonen hjemme, på skolen eller blant venner |
Noe forstyrrelse av atferd eller følelsesmessig lidelse kan forekomme som svar på livsbelastninger (for eksempel foreldreseparasjon, dødsfall, fødsel av søsken), men disse er korte og påvirkning av funksjonen er forbigående. Slike barn er bare minimalt forstyrrende for andre og blir ikke betraktet som avvikende av dem som kjenner dem. |
81 |
Se 90 |
|
82 |
Se 90 |
|
83 |
Se 90 |
|
84 |
Se 90 |
|
85 |
Se 90 |
|
86 |
Se 90 |
|
87 |
Se 90 |
|
88 |
Se 90 |
|
89 |
Se 90 |
|
90 |
God funksjon på alle områder |
Trygg i familie, skole og med venner. Det kan være forbigående vansker og 'dagligdagse' bekymringer som av og til tar overhånd (for eksempel lett angst forbundet med en viktig eksamen, hendelige 'utblåsninger' overfor søsken, foreldre eller venner). |
91 |
Se 100 |
|
92 |
Se 100 |
|
93 |
Se 100 |
|
94 |
Se 100 |
|
95 |
Se 100 |
|
96 |
Se 100 |
|
97 |
Se 100 |
|
98 |
Se 100 |
|
99 |
Se 100 |
|
100 |
Utmerket funksjon på alle områder |
Engasjert i et bredt spekter av aktiviteter og har mange interesser (for eksempel har hobbyer eller deltar i aktiviteter utenom skolen eller tilhører en organisert gruppe som speideren etc.); likendes, tillitsfull; 'dagligdagse' bekymringer tar aldri overhånd; gjør det godt på skolen; ingen symptomer. |
6000 |
Ikke bedømt |
Ikke bedømt på akse 6 pga. alder under 4 år |
6999 |
Mangelfull informasjon |
|