Tilgjengelighet
|
Akutt-time
|
|
Hastegrad
|
Resultatet av den vurderingen en helsearbeider må gjøre mht. hvor raskt et helseproblem bør bli tatt hånd om.I Minste basis datasett for primærhelsetjenesten er det foreslått følgende inndeling: Grad 1 (Samme døgn) - Øyeblikkelig hjelp (inkl. medisinsk nødhjelp), Grad 2 (1-3 døgn) - Halvøyeblikkelig hjelp, Grad 3 (Mer enn 3 døgn) - Helseproblem som kan vente, evt. som kan ses an (2).
|
Innleggelse
|
Pasient sendt/tatt i mot for opphold i helseinstitusjon.
|
Innleggelse
|
Mottak av pasient hvor de medisinske tiltak vanligvis er komplekse og krever at sykehuset har ansvar for pasienten i ett eller flere døgn/dager.
|
Kontortid
|
Den delen av dagen (eller av visse dager) legen har som fast arbeidstid. Inkluderer åpningstid og tid avsatt til annet arbeid ved kontoret.
|
Tilgjengelighet
|
Hvor vanskelig eller lett en pasient får dekket sitt behov for helsetjenester. Det bestemmes av dekningsgrad, ventetid, reiseavstand, åpningstid, legevakt, telefontilgjengelighet, fast lege.
|
Vanlig time
|
Avtale om konsultasjon som ikke er øyeblikkelig hjelp.
|
Venteliste
|
Ordnet liste, evt. EDB-lagret register, over personer som venter på undersøkelse eller behandling (13).
|
Venteliste
|
Register med ordnede opplysninger om pasienter som venter på undersøkelse eller behandling ved institusjon.
|
Ventetid
|
Den tiden det tar fra en avtale om helsehjelp blir inngått til den faktisk blir påbegynt. Det skilles gjerne mellom ventetid i forhold til en venteliste (avtalebok) og ventetid på venterommet. I allmennlegetjenesten beregnes gjennomsnittlig ventetid vanligvis på grunnlag av antall dager som går fra den dagen timen er bestilt til konsultasjon eller sykebesøk finner sted for et nytt tilfelle (øyeblikkelig hjelp, avtaler om oppfølging, kontroll og etterkontroll er ekskludert).
|
Ventetid
|
Tidsrommet for pasientens venting fra institusjonens mottak av henvisning til avvikling av ventelisteplassen..
|
Øyeblikkelig hjelp
|
Den helsehjelp som helsetjenesten eller en helsearbeider er pliktig til å yte uten opphold eller snarest når det etter de foreliggende opplysninger må antas at det er påtrengende nødvendig (26, 29). Vanligvis omfatter dette helsehjelp som er nødvendig å yte snarest, som ikke er planlagt på forhånd og som gis innen 24 timer.
|
Åpningstid
|
Den delen av dagen (eller visse dager) et legekontor holdes åpent for fremmøte.
|
|